۲ دقیقه

آزمایش ژنتیک چیست؟

آزمایش ژنتیک

آزمایش ژنتیک چیست؟ تست ها یا آزمایش های ژنتیکی نوعی آزمایش پزشکی هستند که تغییرات کروموزوم ها، ژن‌ها یا پروتئین ها را شناسایی می کنند. نتایج تست های ژنتیک می تواند یک بیماری ژنتیکی مشکوک را تایید یا رد کند و یا به تعیین شانس یک فرد برای ایجاد یا انتقال یک ناهنجاری ژنتیکی کمک کند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ تست اختصاصی ژنتیک استفاده می شود و تعداد بیشتری هم در دست تهیه هستند. در این مطلب می خواهیم انواع تست های انجام شده ژنتیک در بهترین آزمایشگاه ژنتیک تهران مورد بررسی قرار دهیم. آزمایشگاه زینلی بهترین آزمایشگاه ژنتیک در تهران است که انواع این آزمایش ها را انجام می دهد.

آزمایش ژنتیک چیست

انواع آزمایش ژنتیک

غربالگری نوزاد تازه متولد شده

این آزمایش ژنتیک جهت شناسایی ناهنجاری های ژنتیکی که در مراحل اولیه زندگی قابل درمان باشند، انجام می شود.

تست های تشخیصی

این تست برای شناسایی یا رد یک بیماری ژنتیک یا بیماری کروموزومی خاص قبل از تولد یا در هر زمانی از دوره زندگی فرد انجام می شود.

تست شناسایی ناقل ها

این تست برای شناسایی افرادی که یک نسخه جهش یافته از ژنی را حمل می کنند انجام می شود. اگر در دو نسخه جهش وجود داشته باشد، سبب یک ناهنجاری ژنتیکی می شود.

تست والدین

برای تشخیص تغییراتی قبل از تولد در ژن های جنین یا کروموزوم ها انجام می شود.

تست پیش از لانه گزینی PGD

این آزمایش ژنتیک برای تشخیص تغییرات ژنتیکی در جنین هایی که با تکنیک های کمکی مانند لقاح مصنوعی تولید مثل می کنند، انجام می شود.

تست پیش بینی کننده

این تست پیش از بروز علائم می تواند جهش هایی را شناسایی کند که ریسک ایجاد ناهنجاری های ژنتیکی نظیر انواع خاصی از سرطان را افزایش می دهد.

تست‌های قضایی و قانونی

برای شناسایی افراد با اهداف قانونی انجام می شود.

کلام پایانی

تست ژنتیک اغلب به عنوان بخشی از یک مشاوره ژنتیک انجام می شود. این تست روی نمونه خون، مو، پوست، مایع آمنیوتیک یا بافت های دیگر انجام می شود. نمونه ای که از بیمار دریافت می باشد به آزمایشگاه ارسال می شود. تکنسین ها تغییرات اختصاصی در کروموزوم، DNA  یا پروتئین ها را بسته به ناهنجاری مشکوک بررسی می کنند.

اشتراک گذاری مطلب:

فاو آیکن

آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی

بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کشور دارای گواهینامه ایزو ۱۵۱۸۹
مجتمع کوثر ، مرکزی تشخیصی و تحقیقاتی در بخش خصوصی کشور می باشد. این مجتمع شامل آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر زینلی، مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر (با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و شرکت زیست فناوری کوثر می باشد که کارشناسان جوان و نخبه در آن مشغول به کار هستند. این مرکز دانش بنیان زیر نظر دکتر سیروس زینلی اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 4 =