آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی » آزمایشات بارداری » اهمیت مصرف اسیدفولیک قبل و بعد از بارداری
۵ دقیقه

اهمیت مصرف اسیدفولیک قبل و بعد از بارداری

قرص اسیدفولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که بیشتر در سبزیجات سبز تیره مانند بروکلی و اسفناج، حبوبات مانند لوبیا و نخود و غلات غنی شده یافت می شود.

فواید اسید فولیک چیست؟

زنانی که باردار هستند یا در تلاش برای باردار شدن هستند باید حداقل ۴۰۰ میکروگرم (۰.۴ میلی گرم) اسید فولیک در روز قبل از لقاح و حداقل تا ۳ ماه پس از آن دریافت کنند. مطالعات نشان می دهد که این امر خطر نقص جدی لوله عصبی نوزاد را تا حد زیادی کاهش می دهد.البته این دسته از بیماری ها در آزمایشات تشخیص پیش از تولد قابل شناسایی است اما بهترین گزینه پیشگیری از بروز آن است.

قرص اسیدفولیک

نقص لوله عصبی چیست؟

نقص لوله عصبی نقایص مادرزادی است که شامل رشد ناقص مغز و نخاع می شود. شایع ترین نقایص لوله عصبی عبارتند از:

اسپینا بیفیدا: زمانی که نخاع و ستون فقرات به طور کامل تشکیل نمی شوند

آنسفالی: زمانی که جمجمه، پوست سر و مغز به درستی تشکیل نمی شوند

انسفالوسل: زمانی که بافت مغز از طریق سوراخی در جمجمه به سمت پوست بیرون زده است. این نقایص در طول ۲۸ روز اول بارداری اتفاق می‌افتد و معمولاً قبل از اینکه یک زن بفهمد باردار است.

به همین دلیل است که برای همه زنان در سنین باروری بسیار مهم است که اسید فولیک کافی دریافت کنند، نه فقط برای زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند. نیمی از بارداری ها برنامه ریزی نشده اند، بنابراین هر فردی که می تواند باردار شود باید مطمئن شود که اسید فولیک کافی دریافت می کند در غیر این صورت باید در دوران بارداری تشخیص سریع اختلالات کروموزومی را انجام دهند.

مشخص نیست که چرا اسید فولیک چنین تأثیر عمیقی در پیشگیری از نقص لوله عصبی دارد. اما کارشناسان می دانند که برای توسعه DNA حیاتی است. در نتیجه اسید فولیک نقش زیادی در رشد و تکامل سلولی و همچنین تشکیل بافت دارد.

چگونه می توانم اسید فولیک کافی دریافت کنم؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) از تولیدکنندگان مواد غذایی می خواهد که اسید فولیک را به محصولات غلات غنی شده خود اضافه کنند. بنابراین می توانید با خوردن غلات صبحانه، نان، پاستا و برنجی که ۱۰۰ درصد از میزان اسید فولیک توصیه شده روزانه را دارند، میزان مصرف خود را افزایش دهید.

اما برای اکثر زنان، خوردن غذاهای غنی شده کافی نیست. برای رسیدن به سطح توصیه شده روزانه، احتمالاً به مکمل ویتامین نیاز دارید. ضمنا در دوران بارداری، نسبت به قبل از بارداری به مواد مغذی ضروری بیشتری نیاز دارید.

ویتامین های دوران بارداری نباید جایگزین یک رژیم غذایی متعادل شوند. اما مصرف آن ‌ها می‌تواند به بدن شما و کودکتان ویتامین و مواد معدنی بیشتری بدهد. برخی از پزشکان مصرف مکمل اسید فولیک را علاوه بر ویتامین دوران بارداری توصیه می کنند. در مورد میزان مصرف روزانه اسید فولیک با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین اگر قبلاً حاملگی تحت تأثیر نقص لوله عصبی بوده اید با پزشک خود صحبت کنید. زیرا پزشک ممکن است توصیه کند که دوز بیشتری از اسید فولیک مصرف کنید (حتی قبل از بارداری).

اسید فولیک یک ویتامین (B9) است. در غذاهای خاصی یافت می شود و می توان آن را به صورت قرص نیز مصرف کرد.

زمان مصرف اسید فولیک

اگر قصد بچه دار شدن دارید، مهم است که دو تا سه ماه قبل از بارداری قرص فولیک اسید مصرف کنید. این به شما اجازه می دهد تا در بدن شما به حدی رسوب کند که بیشترین محافظت را برای کودک آینده شما در برابر نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا داشته باشد همچنین در بهترین آزمایشگاه ژنتیک اقدامات لازم را نیز انجام دهید.

اگر در نهایت قرص فولیک اسید را برای مدت طولانی ‌تر از دو تا سه ماه مصرف کنید، کاملاً مشکلی ندارد و مضر نیست.

اگر قبل از بارداری سطح مناسبی از اسید فولیک در بدن خود داشته باشید، خطر ابتلای نوزاد به نقص لوله عصبی را تا ۷۰ درصد کاهش می دهد.

اسپینا بیفیدا شایع نیست اما می تواند طیف وسیعی از مشکلات را برای کودک ایجاد کند، از جمله:

مشکلات حرکتی

مشکلات مثانه و روده

مشکلات یادگیری.

غلات صبحانه غنی شده

خوردن غذاهای سرشار از فولات به تنهایی برای محافظت از کودک کافی نیست، بنابراین مصرف قرص نیز مهم است.

برخی از افراد به دوز بالاتر اسید فولیک نیاز دارند.

اگر در معرض خطر بالاتری برای داشتن بارداری متاثر از نقص لوله عصبی هستید، به شما توصیه می شود که دوز بالاتری از اسید فولیک ۵ میلی گرم مصرف کنید.

ممکن است خطر بیشتری داشته باشید اگر:

  • به دیابت مبتلا هستید
  • شما یا همسرتان نقص لوله عصبی دارید
  • شما یک بارداری قبلی تحت تاثیر نقص لوله عصبی داشته اید
  • شما یا همسرتان سابقه خانوادگی نقص لوله عصبی دارید
  • اگر به صرع مبتلا هستید
  • اگر به الکل و مشروبات الکلی اعتیاد دارید
  • برای دریافت دوز بالاتر با پزشک خود صحبت کنید زیرا قرص های ۵ میلی گرمی بدون نسخه در دسترس نیستند.

من سعی کردم باردار شوم اما مکمل اسید فولیک مصرف نکرده ام. آیا باید تلاش برای باردار شدن را متوقف کنم؟

در حالت ایده آل، شما باید دو تا سه ماه قبل از بارداری و تا هفته دوازدهم بارداری از مکمل های اسید فولیک استفاده کنید.

اما اگر هنوز مصرف مکمل ها را شروع نکرده اید، نگران نباشید و همین الان مصرف آن را شروع کنید. در صورت داشتن هر گونه نگرانی می توانید با پزشک متخصص زنان یا ماما صحبت کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

فاو آیکن

آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی

بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کشور دارای گواهینامه ایزو ۱۵۱۸۹
مجتمع کوثر ، مرکزی تشخیصی و تحقیقاتی در بخش خصوصی کشور می باشد. این مجتمع شامل آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر زینلی، مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر (با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و شرکت زیست فناوری کوثر می باشد که کارشناسان جوان و نخبه در آن مشغول به کار هستند. این مرکز دانش بنیان زیر نظر دکتر سیروس زینلی اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =