آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی » دسته‌بندی نشده » تب-مدیترانه-ای-فامیلیال-YW_PAR_OPEN_Familial-Mediterranean-Fever_YW_PAR_CLOSE
۲ دقیقه

تب-مدیترانه-ای-فامیلیال-YW_PAR_OPEN_Familial-Mediterranean-Fever_YW_PAR_CLOSE

Familial Mediterranean Fever

بیماری FMF  یا تب مدیترانه ای فامیلیال یک بیماری غیر عفونی ژنتیکی می باشد و به طور کلی بیماری در مردمان ناحیه مدیترانه و خاورمیانه دیده میشود.   که در این بیماری دوره های عود کننده تب همراه با درد شکم یا در قفسه سینه یا درد و تورم مفصلی وجود دارد.
ژن مسئول این بیماری MEFV می باشد. اکثر موارد بیماری FMF  با توارث اتوزوم مغلوب می باشد ولی در درصدی از بیماری موارد اتوزوم غالب نیز مطرح شده است.
شیوع این بیماری در جمعیت های با خطر بالا حدود ۳-۱ در هر ۱۰۰۰ نفر ودر سایر اقوام نادر است . حملات FMF در حدود ۹۰٪ بیماران، قبل از ۲۰ سالگی شروع می شود و در بیش از نیمی از موارد خود را در دهه ی اول زندگی نشان می دهد. پسرها اندکی بیشتر از دخترها به این بیماری مبتلا می شوند.
شدیدترین عارضه ای که در موارد درمان نشده ی FMF دیده می شود گسترش آمیلوئیدوزاست. آمیلوئید یک پروتئین خاص است که در ارگان هایی مثل کلیه و روده پوست و قلب رسوب کرده و باعث از دست رفتن تدریجی عملکرد این ارگان، به ویژه کلیه ها می شود . وجود پروتئین در ادرار می تواند یک کلید تشخیص باشد.
پس از تشخیص بیماری،درمان بیماری با دارو طبق نظر پزشک معالج صورت می گیرد. بررسی ژنتیکی بیماری FMF در این مرکز امکانپذیر می باشد. در صورتی که در خانواده، فرد مبتلا به FMF وجود دارد لازم است زوجین قبل از اقدام به بارداری جهت بررسی ژنتیکی مراجعه نمایند.

اشتراک گذاری مطلب:

فاو آیکن

آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی

بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کشور دارای گواهینامه ایزو ۱۵۱۸۹
مجتمع کوثر ، مرکزی تشخیصی و تحقیقاتی در بخش خصوصی کشور می باشد. این مجتمع شامل آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر زینلی، مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر (با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و شرکت زیست فناوری کوثر می باشد که کارشناسان جوان و نخبه در آن مشغول به کار هستند. این مرکز دانش بنیان زیر نظر دکتر سیروس زینلی اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + پانزده =