آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی » تست های ژنتیکی » نقش تغذیه در جنسیت جنین
۵ دقیقه

نقش تغذیه در جنسیت جنین

تعیین جنسیت با رژیم

امروزه بسیاری مطالب در خصوص تعیین جنسیت جنین با روش هایی مانند تغذیه و رژیم درمانی مطرح می شود. نقش تغذیه در تعیین جنسیت اهمیت دارد و به خصوص برای سلامت جنین باید قبل و بعد از بارداری رژیم های مناسبی را دریافت کنید که اولا از چاقی و اضافه وزن شما جلوگیری کند، دوما تمامی گروه های غذایی و معدنی را شامل شود. اینکه شما بدون اطلاع و یا دلیل علمی مواد غذایی خاصی را مصرف کنید ممکن است در سلامت جنین بعد از لقاح تاثیر گذار باشد . در این مطلب سعی داریم که اطلاعاتی در خصوص جنسیت جنین با مصرف مواد غذایی در اختیارتان قرار دهیم.

تعیین جنسیت با رژیم

عوامل موثر در جنسیت جنین

به طور کلی، جنسیت جنین را اسپرم مردان تعیین می کند، این مورد زمانی اهمیت دارد که شما بخواهید جنسیت خاصی را از عمل لقاح دریافت کنید. اگر اسپرمی که با تخمک لقاح پیدا کرده، دارای کروموزوم Y باشد ، نوزادتان پسر خواهد شد. اما اگر اسپرم دارای کروموزوم X باشد، جنین شما دختر می شود. با توجه به تصادفی بودن نوع اسپرم در زمان لقاح اینکه شما بخواهید تعیین کنید جنین دختر باشد یا پسر تقریبا نشدنی است. البته روش های تعیین جنسیت مانند پی جی دی وجود دارد که با تفکیک اسپرم به صورت غیر طبیعی لقاح با جنسیت مد نظر را انجام می دهد، اما اینکه شما بخواهید تنها با تغذیه و یا روش هایی مانند پوزیشن های رابطه جنسی جنسیت را تعیین کنید ریسک بالایی را همراه دارد و احتمال شکست در آن زیاد است. برای این آزمایشات و اقدامات نیاز است که بهترین مرکز مشاوره ژنتیک مراجعه نمایید.
در مشاوره هایی که ارائه می شود، بعضی از والدین مایلند با تغذیه، پوزییشن جنسی، زمان نزدیکی و غیره بر تعیین جنسیت جنین شان تاثیر بگذارند، این مساله به میزان سدیم و کلسیم بدن یا منیزیم و پتاسیم موجود در خون بستگی دارد. همچنین اهمیت مصرف اسید فولیک قبل از بارداری باعث می شود که شما مقادیر مشخصی از ویتامین و مواد معدنی را دریافت کنید. تغذیه مادر فاکتور بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت ، ممکن است نوع مواد غذایی در این مقاله قصد داریم به تاثیر تغذیه بر تعیین جنسیت جنین بپردازیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

رژیم دختر دار شدن

اسپرم هایی که کروموزوم X (دختر) هستند بیشتر از اسپرم هایی که حاوی کروموزوم پسر (Y) هستند، می توانید اسیدی بودن محیط واژن را تحمل کنند و برای لقاح خود را به تخمک برسانند. بنابراین با خوردن غذاهای اسیدی می توانید شانس دخترزایی را بیشتر کنید. رژیم غذایی برای دختردار شدن باید شامل مواد غذایی زیر باشد:

  • مصرف غذاهای غنی از منیزیم مثل مغزهای آجیل بدون نمک، دانه سویا، لوبیا سبز، فلفل سبز و سبزیجاتی که برگ سبز دارند
  • خوردن غذاهای سرشار از کلسیم مثل لبنیات کم چرب، توت فرنگی، انواع کلم و تمشک
  • خوردن غذاهایی که حاوی غلاتی مثل برنج و ذرت هستند
  • میوه های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، انار، انگورو توت فرنگی
  • مصرف گوشت بره، مرغ و ماهی البته به جز کنسرو ماهی
  • خوردن روزانه ی میوه هایی مثل خیار، کاهو و خربزه

رژیم پسر دار شدن

در رژیم پسر دار شدن، قبل از بارداری باید مصرف غذاهایی که سدیم و پتاسیم بیشتری دارند را افزایش دهید. این خوراکی ها شرایط و شانس لقاح اسپرم های حاوی کروموزم Y (پسر) را بهتر می کنند. برای رژیم پسر دار شدن باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از پتاسیم مثل کرفس، زردآلو، موز، کشمش، انگور، طالبی، کدو، اسفناج، سیب‌زمینی، هویج، نخود سبز، …
  • خوردن خوراکی های نمکی مثل شورجات، تنقلات نمکی (پفک، آجیل نمکی، چیپس، …)
  • مصرف مواد پروتئینی نمک دار مثل کنسرو ماهی تُن، کالباس، ماهی نمک سود، سوسیس، …
  • تخم مرغ (یکی یا دو تا در هفته)
  • مصرف انواع گوشت
  • کربوهیدرات های فاقد شیر مثل انواع نان (سوخاری، نان شیرینی، …)، گندم پرک شده، برنج، ذرت، ماکارونی، بیسکویت، …
  • مصرف کره و مایونز
  • نوشیدن قهوه و چای که مصرف آن را قبل از نزدیکی به آقایان هم توصیه می کنیم چون انرژی اسپرم ها را بیشتر می کند.
  • غذاهای شیرین و پرکالری مثل نوشابه های گازدار، عسل، شکر، خرما، مربا، آب نبات، ژله و دسر بدون شیر
  • خوردن صبحانه مفصل

سخن پایانی

روش ها و تکنیک های بسیاری برای تعیین جنسیت جنین وجود دارند که برخی از زوجین تمایل به روش های کم هزینه تر و یا غیر آزمایشگاهی دارند. یکی از مواردی که می تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در تعیین جنسیت جنین تاثیر بگذارد پیروی از رژیم غذایی خاصی است که محیط واژن را برای لقاح دختر یا پسر محیا می کند. این روش صد در صدی نبوده و احتمال خطا در آن بسیار است و نمی توان تعیین کرد که با تغذیه می توان جنسیت جنین را تعیین نمود. برای رعایت رژیم غذایی هم نیاز است که چند ماه قبل از اقدام برای بارداری مهم ترین نکات و مواد مصرفی را طبق دستور استفاده نمایید. بهترین روش تعیین جنسیت جنین استفاده از تکنیک پی جی دی یا تفکیک کروموزوم است که می تواند به صورت دقیق مطابق با میل زوجین جنسیت جنین را مشخص و عمل لقاح مصنوعی را انجام دهد.

اشتراک گذاری مطلب:

فاو آیکن

آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی

بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کشور دارای گواهینامه ایزو ۱۵۱۸۹
مجتمع کوثر ، مرکزی تشخیصی و تحقیقاتی در بخش خصوصی کشور می باشد. این مجتمع شامل آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر زینلی، مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر (با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و شرکت زیست فناوری کوثر می باشد که کارشناسان جوان و نخبه در آن مشغول به کار هستند. این مرکز دانش بنیان زیر نظر دکتر سیروس زینلی اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − هشت =