۲ دقیقه

هماتوم جفت در بارداری

هماتوم جفت در بارداری یا هماتوم ساب کوریونیک به معنی تجمع غیر طبیعی خون بین جفت و دیواره رحم می باشد. علت اصلی هماتوم ها در بارداری ناشناخته می باشد. هرگونه خونریزی یا لکه بینی در دوران بارداری حائز اهمیت می باشد مخصوصا در سه ماهه اول بارداری باید سریعا خونریزی ها با انجام سونوگرافی بررسی شوند.

تشخیص هماتوم بارداری

در برخی موارد حاملگی های خارج از رحم مثلا در حاملگی های خارج رحمی که جنین در لوله جایگزین شود ممکن است خونریزی بروز کند. البته هر نوع خونریزی در بارداری به هیچ وجه نشان دهنده سقط جنین نمی باشد ولی باید مورد بررسی کامل قرار گیرد.

در صورت تشخیص هماتوم جفتی با انجام سونوگرافی خانم باردار تحت نظر و درمان قرار می گیرد. اکثر هماتوم های جفتی بعد از مدتی پس از درمان بهبود می یابند و با درمان مناسب و استراحت جذب می شوند.

علل ایجاد هماتوم در بارداری

از علل شناخته شده که باعث ایجاد هماتوم یا Hematoma در جفت می شود، می توان به ضربه شدید به شکم مادر، مصرف برخی داروها و وجود بیماری های انعقادی مادر اشاره کرد.

سوالات متداول هماتوم بارداری

هماتوم حاملگی چه خطراتی دارد؟

تهدید به سقط جنین، اختلال در تغذیه جنین، عفونت یا انجماد خون از عوارض خطرناک هماتوم در دوران حاملگی است.

چگونه هماتوم جفت در بارداری را درمان کنیم؟

در صورتی که وضعیت بیمار خطرناک باشد درمان به روش های جراحی و در غیر این صورت با استفاده از دارو و استراحت قابل انجام است.

اشتراک گذاری مطلب:

فاو آیکن

آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی

بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کشور دارای گواهینامه ایزو ۱۵۱۸۹
مجتمع کوثر ، مرکزی تشخیصی و تحقیقاتی در بخش خصوصی کشور می باشد. این مجتمع شامل آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر زینلی، مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر (با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و شرکت زیست فناوری کوثر می باشد که کارشناسان جوان و نخبه در آن مشغول به کار هستند. این مرکز دانش بنیان زیر نظر دکتر سیروس زینلی اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + شش =