آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی » دسته‌بندی نشده » بیماری-اپیدرمولیزیس-بولوسا-YW_PAR_OPEN_Epidermolyse-Bulleuse_YW_PAR_CLOSE
۴ دقیقه

بیماری-اپیدرمولیزیس-بولوسا-YW_PAR_OPEN_Epidermolyse-Bulleuse_YW_PAR_CLOSE

بیماری اپیدرمولیزیس بولوسا (EB) یا بیماری پروانه ای یک گروه از بیماری های نادر ژنتیکی پوستی است که در اثر جهش در ژنهای متعددی ایجاد می شود.علائم بیماری بصورت تاولهای پوستی و زخم های پوستی می باشد که بصورت خود به خود یا بر اثر ضربه ایجاد می شوند.
علایم به نوع اپیدرمولیزیس بولوسا بستگی دارد ولی در حالت کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تاول زدن پوست بعد از آسیب‌های جزیی یا تغییر دما
  • تاول زدن نزدیک چشم و بینی
  • تاول زدن نزدیک دهان و گلو و ایجاد مشکل در خوردن و بلعیدن
  • وجود تاول در بدو تولد
  •  ریزش مو
  • مشکلات دندانی مثل پوسیدگی
  • وجود میلیا (جوش‌های سفید کوچک)
  • از دست دادن یا تغییر شکل ناخن

 
انواع اصلی EB عبارتند از:
Epidermolysis bullosa simplex (EBS): رایج ترین نوع EB است.  در لایه بیرونی پوست ایجاد می شود و به طور عمده کف  دست و پا را تحت تأثیر قرار می دهد. این نوع به طور معمول به صورت غالب اتوزومی به ارث می رسد و ژن های کراتین KRT۵ و KRT۱۴ را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین ، نارسایی در کراتینیزاسیون وجود دارد، که بر یکپارچگی و توانایی پوست در مقاومت در برابر فشارهای مکانیکی تأثیر می گذارد.
 
Junctional epidermolysis bullosa (JEB): این نوع ممکن است شدید باشد که لامینین و کلاژن نوع XVII را تحت تأثیر قرار می دهد و به صورت اتوزومال مغلوب به ارث می رسد.
تاول در دست­ها و پاها تشکیل می شود و انواع مختلفی دارد که می تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد. تخمین زده می شود که کمتر از یک نفر در هریک میلیون نفر این نوع از EB را داشته باشد.
 (DEB) Dystrophic epidermolysis bullosa: این نوع بیماری ناشی از نقص ژنتیکی (یا جهش) در ژن COL۷A۱ انسانی است که پروتئین کلاژن نوع VII را کدگذاری می کند.
درصورتی که کلاژن از بین برود یا عملکرد خود را از دست دهد،لایه های پوست به درستی به هم نمی پیوندند.
نحوه توارث می تواند اتوزومال غالب یا اتوزوم مغلوب باشند.
با توجه به شدید بودن بیماری فوق، توصیه به پیشگیری از بروز بیماری، با انجام آزمایشهای ژنتیک می شود.  در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر زینلی از چندین سال پیش ؛ بررسی ژنتیکی بیماران EB در قالب یک پروژه تحقیقاتی بزرگ شروع شده که با بررسی های تشخیصی پیش از تولد به خانواده ها امکان داشتن فرزند سالم را می دهد ؛ که این امر شادی را به این خانواده ها هدیه داده است.
لازم به ذکر است که در این آزمایشگاه بررسی تمامی ژنهای EB با استفاده از روش­های توالی یابی و NGS امکان پذیر می باشد. بررسی ژنتیکی بیماران و تعیین نوع ژن درگیر در EB می تواند در درمان بیماران نیز کمک کننده باشد. درصورتی که فرزندی مبتلا در خانواده یا اقوام وجود دارد مخصوصا در ازدواجهای خویشاوندی توصیه می­شود هر چه سریعتر جهت مشاوره و انجام آزمایشهای ژنتیک پیش از بارداری به این مرکز مراجعه شود.
درمان :تا همین اواخر پیشرفت­های نسبتا اندکی در درمان موثر و اختصاصی EB وجود داشت، اما با شناسایی جهش های اختصاصی در ژن­های کاندید و آشکارسازی عواقب چنین جهش­هایی، پایه­ای را برای توسعه­ی شیوه­های درمانی جدید با استفاده از پیشرفت­های زیست شناسی سلولی مولکولی در زمینه­های دیگر فراهم آورده است. این روش­ها شامل ژن درمانی، جایگزینی پروتئین و درمان­های با مبنای سلول هستند. برخی از این روش­ها همانند پیوند مغز استخوان آلوژنیک و فیبروبلاست درمانی در مورد بیماران RDEB در مراحل اولیه­ی کارآزمایی بالینی قرار دارند.

اشتراک گذاری مطلب:

فاو آیکن

آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی

بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کشور دارای گواهینامه ایزو ۱۵۱۸۹
مجتمع کوثر ، مرکزی تشخیصی و تحقیقاتی در بخش خصوصی کشور می باشد. این مجتمع شامل آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر زینلی، مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر (با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و شرکت زیست فناوری کوثر می باشد که کارشناسان جوان و نخبه در آن مشغول به کار هستند. این مرکز دانش بنیان زیر نظر دکتر سیروس زینلی اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 9 =