آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی » تعیین هویت » آزمایش ژنتیک پدر فرزندی
۵ دقیقه

آزمایش ژنتیک پدر فرزندی

تعیین هویت پدر فرزندی

گاهی در شرایطی پیش می آید که از شما خواسته می شود که رابطه پدری و یا فرزندی خود را با شخصی اثبات کنید. در چنین مواردی اهمیت آزمایش ژنتیک پدر فرزندی مشخص می شود. شاید در قدم اول با آزمایش تعیین هویت پدر فرزندی آشنا نباشید و ندانید که این آزمایش چگونه می تواند به شما در این دست از مشکلات کمک کند. در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با این آزمایش بیشتر آشنا کنیم و تمام نکاتی که در خصوص صحت و اطمینان از جواب این آزمایش وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تعیین هویت پدر فرزندی

قبل از شروع بهتر است شما را با آزمایش ژنتیک پدر فرزندی آشنا کنیم و به تعریف مختصری از آن بپردازیم. به طور معمول در شرایطی که از شخصی تست تشخیص هویت پدر فرزندی درخواست شود، وی باید اقدام به آزمایش ژنتیک پدر فرزندی کند. اساس این تست بررسی دی ان ای افراد می باشد. در حقیقت طی این آزمایش دی ان ای افرادی را که در مورد روابط آن ها اختلاف نظر وجود دارد را مقایسه می کنند و طی نتیجه این تست می توان به این موضوع پی برد که آیا این دو شخص واقعا رابطه پدر فرزندی دارند و یا رابطه پدر فرزندی بین آن ها وجود ندارد.

فرایند آزمایش ژنتیک پدر فرزندی

حال ممکن است این سوال در ذهن شما دوستان شکل بگیرد که در این آزمایش چه چیزی مورد بررسی قرار می گیرد و فرایند آن به چه صورتی می باشد. در حقیقت برای اثبات این موضوع که آیا دو فرد از لحاظ ژنتیکی رابطه پدر فرزندی دارند یا خیر، باید مشخص شود که آیا نیمی از ماده ژنتیک بدن فرزند از فرد مدعی وارد بدن فرزند شده است یا خیر. در صورتی که شخص، پدر فرزند باشد، نیمی از کروموزوم های وی مشابه کروموزوم های فرزند خواهد بود.

اگر بخواهیم مفصل تر در این زمینه صحبت کنیم باید بیان کنیم که زمانی که زن و مردی با یکدیگر نزدیکی داشته باشند، طی این نزدیکی ممکن است یک نطفه شکل بگیرد که همان فرزند حاصل این نزدیکی خواهد بود. به بیان دیگر برای به وجود آمدن نطفه سلول تخمک خانم با سلول اسپرم آقا ترکیب می شود که به این امر، لقاح گفته می شود. حالا که این دو سلول با یکدیگر ترکیب شده اند، یک سلول جدید با ماده ژنتیک کامل و جدید شکل می گیرد که طی تقسیمات سریع و پی در پی به یک جنین و در نهایت یک نوزاد تبدیل می گردد.
در قدم اول بایستی به آزمایشگاه های مجهز به دستگاه ها و ابزار آلات پیشرفته مراجعه نمود. قدم بعدی، نمونه گیری ژنتیکی می باشد. در این مرحله برای اینکه ماده ژنتیک از فرد دریافت شود، می توانند دو نوع نمونه از افراد مراجعه کننده دریافت کنند. یکی از آن ها نمونه خون و دیگری نمونه آماده شده با سواب می باشد. اگر قصد دارید از طریق نمونه خون تست را انجام دهید، هر دو شخص بایستی کمی خون بدهند. انجام نمونه گیری این آزمایش همانند سایر آزمایش های خون، بسیار ساده می باشد. برای این تست لازم نیست افراد از پیش ناشتا باشند. همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که این نمونه گیری هیچ گونه عارضه ای برای فرد ندارد. همچنین محل نمونه خون ممکن است کمی درد بگیرد که به زودی رفع خواهد شد و جای نگرانی وجود ندارد.

کاربرد های آزمایش ژنتیک پدر فرزندی

به طور معمول بیشتر خانواده ها نیازی به انجام این تست پیدا نخواهند کرد، اما در شرایط ویژه، ممکن است موضوع ارتباط پدر فرزندی موضوع بسیار مهمی به حساب آید و فرزند یا پدر تمایل داشته باشند تا از طریق این تست اثبات کنند که با یکدیگر ارتباط دارند یا خیر. گاهی نیز بر طبق قانون انجام این تست لازم خواهد شد. به طور کلی می توان این گونه بیان کرد که کاربرد های انجام آزمایش ژنتیک پدر فرزندی در دو حالت زیر طبقه بندی می شود که شامل:

هدف های احساسی و غریزی برای اثبات داشتن یا نداشتن ارتباط پدر فرزندی
اثبات نمودن حقوقی برای داشتن یا نداشتن رابطه پدر فرزندی به منظور منفعت های اجتماعی

میزان دقت آزمایش ژنتیک پدر فرزندی

حالا با توجه به توضیحات داده شده شاید بخواهید بدانید که میزان دقت این آزمایش چه میزان است و چقدر احتمال بروز خطا در آن وجود دارد. به طور خلاصه می توان بیان نمود که آزمایش ژنتیک پدر فرزندی به طور کاملی دقیق بوده و کاملا وجود رابطه پدر فرزندی را به اثبات می رساند. چون این آزمایش با بررسی نمونه دی ان ای افراد سنجیده می شود، نتیجه این آزمایش با درصد اطمینان ۹۹.۹ درصد وجود رابطه پدر فرزندی را اعلام می کند.

آزمایشگاه های آزمایش ژنتیک پدر فرزندی

باید در خصوص انجام آزمایش ژنتیک پدر فرزندی بدانید که امکان انجام این آزمایش در همه آزمایشگاه های سطح شهر امکان پذیر نیست و تنها بهترین آزمایشگاه ژنتیک مجهز، انجام این تست را در فهرست کار خود قرار می دهند. علت این موضوع این است که تجهیزات مورد نیاز برای انجام این تست آزمایشگاهی بسیار گران قیمت بوده و همه آزمایشگاه ها از بین دستگاه ها و نرم افزار های ژنتیکی برخوردار نیستند. ممکن است این سوال برای بسیاری از مراجعه کنندگان پیش آید که زمان لازم برای مشخص شدن نتیجه آزمایش ژنتیک پدر فرزندی چقدر می باشد. در پاسخ باید بیان کنیم که این موضوع بیشتر به آزمایشگاه بستگی دارد اما به طور معمول بعد از دو روز جواب تست حاضر می شود و مشخص می گردد که آیا دو فرد با یکدیگر رابطه پدر فرزندی دارند یا خیر.

آزمایشگاه زینعلی یکی از آن دست آزمایشگاه های معتبر و مجهز است که ابزار لازم برای آزمایش ژنتیک پدر فرزندی در آن فراهم شده است. در صورتی که شما عزیزان در این زمینه نیاز به مشاوره و راهنمایی های بیشتری دارید می توانید با کارشناسان و متخصصان با تجربه ما ارتباط برقرار نمایید و نسبت به رفع مشکلات خود اقدام کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

فاو آیکن

آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی

بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کشور دارای گواهینامه ایزو ۱۵۱۸۹
مجتمع کوثر ، مرکزی تشخیصی و تحقیقاتی در بخش خصوصی کشور می باشد. این مجتمع شامل آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر زینلی، مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر (با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و شرکت زیست فناوری کوثر می باشد که کارشناسان جوان و نخبه در آن مشغول به کار هستند. این مرکز دانش بنیان زیر نظر دکتر سیروس زینلی اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 9 =