آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی » تست های ژنتیکی » راه های بدست آوردن نمونه DNA چیست؟
۴ دقیقه

راه های بدست آوردن نمونه DNA چیست؟

راه های بدست آوردن نمونه DNA چیست

راه های بدست آوردن نمونه DNA چیست؟ در مواقعی برخی افراد نیاز به انجام آزمایش ژنتیک یا DNA دارند تا بدانند که آیا نسبتی با هم دارند یا خیر. البته این اولین دلیلی است که ممکن است به ذهن شما برسد. دلایل دیگری نیز برای انجام چنین آزمایشی و گرفتن نمونه DNA وجود دارند که متفاوت هستند. در این مطلب می خواهیم با بهره از تجربیات دکتر زینلی یکی از متخصصین و پزشکان آزمایشگاه زینلی شما را در این مورد راهنمایی کنیم. آزمایشگاه زینلی بهترین آزمایشگاه ژنتیک در تهران است که این آزمایش را به صورت تخصصی و دقیق انجام می دهد.

راه های بدست آوردن نمونه DNA

روش های بدست آوردن نمونه DNA

نمونه گیری با استفاده از سواب دهانی

در این روش با استفاده از یک سواب استریل، از سلول های داخل دهان در نواحی داخل گونه و اطراف آن نمونه گیری می­ شود. البته به جز قسمت هایی که دچار زخم یا خراش هستند. سواب هایی که بدین صورت در اثر خراشیدن سطوح داخل دهانی بدست آمده اند، حاوی DNA می ­باشند.

بدست آوردن نمونه DNA با خونگیری

با استفاده از یک سوزن، مقدار مورد نیاز خون از رگ های ناحیه ساعدی دست افراد گرفته شده و در ظروف مخصوص ریخته می ­شود. در مرحله بعد DNA شخص از نمونه­ خون تخلیص می ­گردد. برای انجام بسیاری از تست های تشخیصی بیماری های ژنتیکی و تعیین هویت از نمونه های خون افراد می­ توان استفاده نمود. همچنین به منظور تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی جنین نیز می توان با استفاده از خون مادر به نتایج دقیقی دست یافت.

جمع آوری نمونه بزاق

ساده ترین راه برای انجام این کار ریختن بزاق دهان در داخل ظرف جمع آوری مخصوص است. برای تسهیل جمع آوری بزاق از کودکان کوچک می­ توان از اسفنج استفاده نمود.

خونگیری از پاشنه ­ی پای نوزادان

یک نمونه خون ۴۸ ساعت پس از تولد از کف پای نوزاد گرفته می شود. نمونه DNA حاصل از خون کف پای نوزاد برای تست ­های غربالگری مورد استفاده قرار می ­گیرد و یا در بانک خون نگهداری می شود.

بدست آوردن نمونه DNA از طریق آمنیوسنتز

آمنیوسنتز روشی است که در آن مایع آمنیوتیک برای آزمایش یا درمان از رحم مادر گرفته می شود. مایع آمنیوتیک مایعی است که در دوران بارداری در اطراف نوزاد قرار دارد و او ­را محافظت می کند. این مایع حاوی سلول های جنینی و پروتئین های مختلف است که می ­توان DNA را از آن استخراج کرد و مورد بررسی قرار داد.

نمونه گیری از پرزهای جفتی

استفاده از DNA موجود در پرزهای جفت، یک روش تشخیصی پیش از تولد است. نمونه گیری از طریق دهانه­ رحم و یا دیواره شکم صورت می­ گیرد. نمونه DNA  حاصل از پرزهای جفتی آرایش ژنتیکی جنین و شرایط کروموزوم آن را مشخص می­ کند.

بدست آوردن نمونه DNA با آسپیراسیون سوزنی

آسپیراسیون سوزنی نوعی روش بیوپسی برای بدست آوردن نمونه DNA است. در این روش یک سوزن نازک به یک ناحیه از بافت یا مایع بدن وارد می شود. نمونه ای که طی روش آسپیراسیون سوزنی جمع آوری می شود، می تواند به تشخیص و یا رد کردن شرایطی مانند سرطان کمک کند. این تکنیک یکی از روش های جراحی جزئی می ­باشد که احتمال خطر آن بسیار کم است. از نمونه های بیوپسی استخراج شده توسط این روش می توان نمونه DNA را استخراج کرد و مورد بررسی قرار داد.

کلام پایانی

برای بدست آوردن نمونه DNA روش های مختلفی وجود دارد که یکی از انها استفاده از بزاق و نمونه خون است. علاوه بر نمونه مو، ناخن که اکثر افراد عادی با آن کمک و بیش آشنایی دارند. در این مطلب هر یک از راه های بدست آوردن نمونه DNA را برای شما بیان کردیم. در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید آن را در انتهای مقاله و در بخش دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری مطلب:

فاو آیکن

آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی

بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کشور دارای گواهینامه ایزو ۱۵۱۸۹
مجتمع کوثر ، مرکزی تشخیصی و تحقیقاتی در بخش خصوصی کشور می باشد. این مجتمع شامل آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر زینلی، مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر (با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و شرکت زیست فناوری کوثر می باشد که کارشناسان جوان و نخبه در آن مشغول به کار هستند. این مرکز دانش بنیان زیر نظر دکتر سیروس زینلی اداره می شود.

4 Responses
  1. سلام خسته نباشید من خودم گروه خونی A+دارم خانمم o+داره موقعی که دخترم بدنیا اومد مشکلی نداشت ولی بعد یه روز که آوردیم خونه یه دفه ای زردیش رفت بالا تا فهمیدیم بردیمش زده بود به خون بچه که ددکترا گفتن بعد آزمایش بخاطر گروه خونی خودتون بوده سازگار نبوده باهم زردی بچه زود رفته بالا که خداروشکر تعویض خونش کردن به گروه خونی مادرش گفتن باید o+بشه چون قویتره امکانش هست این یا نه در ضم من با خانمم دختر خاله و پسرخاله هستیم ممنون میشم راهنمایی کنینم

    1. سلام، ممنون. زردی نوزاد می‌تواند به دلیل ناسازگاری گروه خونی بین مادر و نوزاد باشد، اما تعویض خون باعث تغییر دائمی گروه خونی نوزاد نمی‌شود. گروه خونی هر فرد ثابت است و با تعویض خون تغییر نمی‌کند. همچنین، نسبت فامیلی شما ممکن است در افزایش خطر برخی از مشکلات ژنتیکی مؤثر باشد، بنابراین توصیه می‌شود در صورت تصمیم به بارداری‌های بعدی، مشاوره‌ی ژنتیک انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =