آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی » آزمایشات بارداری » تست NIPT چیست و چگونه انجام می شود؟
۴ دقیقه

تست NIPT چیست و چگونه انجام می شود؟

تست NIPT

تست NIPT چیست و چگونه انجام می شود؟ این سوال برای مادرانی که متخصص از آنها می خواهد این تست را انجام دهند، ابهام بسیار زیادی دارد. در پاسخ به سوالات شما می توان گفت که این آزمایش برای تشخیص مشکلات ژنتیکی انجام می شود. اختلالاتی مانند سندرم داون و هر گونه اختلال در کروموزوم ها را می توان با این تست بررسی کرد و تشخیص داد. این تست در هفته دهم بارداری، طی چند مرحله و با حساسیت خاصی در آزمایشگاه ژنتیک انجام می شود. در این مطلب میخواهیم نحوه انجام این تست را در بهترین آزمایشگاه ژنتیک تهران، آزمایشگاه دکتر زینلی مورد بررسی قرار دهیم.

تست NIPT چیست

تست NIPT چیست؟

آزمایش nipt مخفف noninvasive prenatal testing یا تست غیرتهاجمی قبل از تولد است. یک آزمایش غربالگری است که در دوران بارداری انجام می شود تا تشخیص دهند آیا جنین در معرض خطر ابتلا به اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون، ادواردز و پاتائو است یا خیر. این تست می تواند جنسیت جنین را نیز تشخیص دهد.

تست NIPT با نمونه گیری از خون مادر انجام می شود که حاوی DNA  جنین است. DNA ژن ها و کروموزوم های فرد را می سازد و به پزشکان پیش زمینه ای از ساختار ژنتیکی جنین می دهد. نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می شود و از نظر اختلالات مادرزادی خاص مورد بررسی قرار می گیرد. البته این نکته را هم بد نیست بدانیدکه NIPT  نمی‌تواند همه شرایط کروموزومی یا ژنتیکی را غربالگری کند.

تست NIPT چگونه گرفته می شود؟

تستNIPT  با یک خونگیری ساده از مادر انجام می شود، بنابراین هیچ خطری برای شما یا جنین ندارد. هنگامی که نمونه خون از شما گرفته می شود، به آزمایشگاه خاصی فرستاده می شود تا تکنسین های آن نتایج را تجزیه و تحلیل کنند. نتایج شما طی ۸ تا ۱۴ روز آماده خواهند شد.

نحوه گرفتن تست NIPT

چه افرادی کاندیدای انجام تست NIPT هستند؟

خانم های با ۳۵ سال سن یا بالاتر

وجود یک تست غربالگری مثبت از اختلالات کروموزومی

وجود یافته ای در سونوگرافی که نشان دهنده افزایش ریسک اختلالات کروموزومی است.

سابقه قبلی ابتلای فرزندان به تریزومی های شایع

وجود سابقه خانوادگی ابتلا به تریزومی ۱۳، ۱۸ و ۲۱

خانم هایی که سابقه سقط مکرر یعنی سه یا بیشتر از سه بار سقط را دارند.

مادرانی که سابقه پارگی کیسه آب زودهنگام را دارند.

خانم هایی که بعد از چندین سال سابقه ناباروری با روش IVF  باردار شده اند.

خانمهایی که رحم اجاره ای برای بارداری دارند.

نکته مهم در تست NIPT

در خانم های باردار مبتلا به سرطان  یا خانم هایی که سابقه دریافت خون طی ۱۲ ماه گذشته دارند، این تست توصیه نمی شود. همچنین در موارد بارداری چند قلویی این تست توصیه نمیشود.

سوالات متداول

آزمایش nipt در چند هفتگی انجام میشود؟

این آزمایش معمولاً در هفته دهم بارداری انجام می شود.

تست NIPT در بارداری چه زمانی باید انجام شود؟

آزمایش nipt می تواند در اوایل هفته ۱۰ بارداری انجام شود. معمولاً قبل از هفته ۱۰ بارداری، DNA  جنین به اندازه کافی در خون مادر وجود ندارد.

تست NIPT چقدر دقیق است؟

دقت تست بسته به شرایطی که آن را بررسی می کند، متفاوت است. عوامل دیگری مانند بارداری چندقلو و چاقی می توانند بر نتایج NIPT تأثیر بگذارند.
NIPT در تشخیص سندرم داون حدود ۹۹ درصد دقیق است. این تست برای تشخیص تریزومی ۱۸ و ۱۳ دقت کمتری دارد. به طور کلی آزمایش NIPT نسبت به سایر غربالگری های قبل از تولد مانند غربالگری چهارگانه، نتایج مثبت کاذب کمتری تولید می کند.

کلام پایانی

تست NIPT یکی از آزمایش های مهم برای تشخیص بیماری های ژنتیکی مانند سندرم داون است که تنها با گرفتن نمونه خون مادر انجام می شود. هیچ روش نمونه برداری خاصی نیاز ندارد. این تست باید از هفته دهم به بعد بارداری گرفته شود. چون تا قبل از آن نمونه های DNA جنین در خون مادر تشکیل نشده تا بتوان مشکلات آن را تشخیص داد. در این مطلب هر آنچه به شما در شناخت این تست کمک می کند بیان کردیم.

اشتراک گذاری مطلب:

فاو آیکن

آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی

بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کشور دارای گواهینامه ایزو ۱۵۱۸۹
مجتمع کوثر ، مرکزی تشخیصی و تحقیقاتی در بخش خصوصی کشور می باشد. این مجتمع شامل آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر زینلی، مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر (با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و شرکت زیست فناوری کوثر می باشد که کارشناسان جوان و نخبه در آن مشغول به کار هستند. این مرکز دانش بنیان زیر نظر دکتر سیروس زینلی اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + پنج =