آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی » تشخیص پیش از تولد » آمنیوسنتز یا CVS توسط چه کسانی انجام می شود؟
۳ دقیقه

آمنیوسنتز یا CVS توسط چه کسانی انجام می شود؟

آمنیوسنتز - شاخص

آمنیوسنتز یا CVS توسط چه کسانی انجام می شود؟ آمنیوسنتز و CVS جهت بررسی ژنتیکی جنین از نظر بیماری های ژنتیکی یا کروموزومی انجام می شود. عمدتا توسط پزشک زنان یا متخصص پریناتولوژی صورت می گیرد. در برخی موارد به علت عدم دسترسی به پزشکان پریناتولوژیست، توسط رادیولوژیست متبحر انجام می شود. در این مطلب می خواهیم از موضوع را از دیدگاه متخصصین آزمایشگاه ژنتیک زینلی بررسی کنیم. آزمایشگاه زینلی بهترین آزمایشگاه ژنتیک تهران است که انواع آزمایش های تخصصی ژنتیک را انجام می دهد.

آمنیوسنتز -1

مراحل آمنیوسنتز

متخصص زنان و زایمان یا پریناتولوژیست آمنیوسنتز را انجام می دهد. برای انجام این نمونه برداری ابتدا به پشت دراز می کشید و شکم خود را به متخصص نشان می دهید. در طول این روش اقدامات زیر را انجام می دهد.

ناحیه کوچکی از شکم را با یک ماده ضد عفونی کننده تمیز می کند.

یک دستگاه گرز مانند را روی ژل حرکت می دهد تا تصاویر اولتراسوند از جنین را روی مانیتور مجاور ثبت کند.

سپس یک سوزن نازک و توخالی را از طریق شکم و رحم وارد می کند. این سوزن در کیسه آمنیوتیک اما دور از جنین است و هیچ خطری برای او ندارد.

سپس مقدار کمی مایع را از طریق سوزن خارج می کند و سوزن را از شکم شما خارج می کند.

ضربان قلب و حرکت جنین را همزمان با سونوگرافی کنترل می کند تا مطمئن شود تحت تأثیر این روش قرار نمی گیرد.

پس از انجام این روش متخصص زنان نمونه مایع آمنیوتیک را به آزمایشگاه می فرستد. آزمایشگاه سلول های مربوط به جنین را از مایع آمنیوتیک استخراج می کند. این سلول ها طی یک فرایند تجزیه و تحلیل می شوند. سلول ها قبل از اینکه برای شرایط ژنتیکی یا نقص لوله عصبی آزمایش شوند، برای چند روز در آزمایشگاه رشد می کنند. نتیجه این آزمایش با توجه به پروسه بررسی، دو هفته بعد آماده می شود.

چه زمانی باید برای آمنیوسنتز به متخصص مراجعه کرد؟

زمانی متخصص زنان از شما میخواهد این نمونه برداری را انجام دهید که حجم کیسه آب افزایش پیدا کرده باشد. این مشکل بر اثر دیابت یا مشکلات ژنتیکی رخ می دهد و نیازمند بررسی برای کنترل شرایط زایمان است. در صورتی که کنترل نشود می تواند عوارض زیادی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. بهتر است در ماه های اول این مشکلات را پیگیری کنید تا از عوارض پس از آن پیشگیری کنید.

کلام پایانی

در این مطلب هر آنچه می توانست به شما در شناخت آمنیوسنتز کمک را بیان کردیم. اینکه چگونه انجام می شود و چه زمانی باید برای آن به متخصص زنان مراجعه کرد. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه می توانید در انتهای مقاله و در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید. سوالات شما در اولین فرصت پاسخ داده خواهند شد.

اشتراک گذاری مطلب:

فاو آیکن

آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی

بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کشور دارای گواهینامه ایزو ۱۵۱۸۹
مجتمع کوثر ، مرکزی تشخیصی و تحقیقاتی در بخش خصوصی کشور می باشد. این مجتمع شامل آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر زینلی، مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر (با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و شرکت زیست فناوری کوثر می باشد که کارشناسان جوان و نخبه در آن مشغول به کار هستند. این مرکز دانش بنیان زیر نظر دکتر سیروس زینلی اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + هفده =