آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی » مطالب علمی » ویروس HPV چیست و چگونه منتقل می شود؟
۶ دقیقه

ویروس HPV چیست و چگونه منتقل می شود؟

ویروس اچ پی وی

ویروس HPV چیست و چگونه منتقل می شود؟ ویروس HPV از شایع ترین عفونت های مقاربتی در انسان است که باعث سرطان سرویکس و زگیل های تناسلی می شود. طولانی شدن عفونت با بعضی از انواع HPV می تواند منجر به سرطان سرویکس شود. بیش از ۳۰ نوع از این ویروس وجود دارد که می تواند بر اندام تناسلی انسان تاثیرهای متفاوتی بگذارد. HPV پرخطر در خانم ها به مرور می تواند به نوع پیشرفته تری به نام سرطان دهانه رحم در آید. برای تشخیص و پیشگیری از مشکلات بیشتر، آزمایش، پاپ اسمیر و معاینات دوره ای الزامی می باشد.

ویروس اچ پی وی چیست

ویروس اچ پی وی چیست؟

ویروس اچ پی وی یک ویروس رایج است که می تواند قسمت های مختلف بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. بیش از ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد. سویه های HPV باعث ایجاد زگیل در دست ها، پاها و صورت  می شوند. حدود ۳۰ گونه HPV می تواند بر اندام های تناسلی شما از جمله فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلیی و کیسه بیضه تأثیر بگذارد.

HPV که دستگاه تناسلی شما را تحت تاثیر قرار میدهد، یک عفونت مقاربتی است که از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. بسیاری از مردم از فکر ابتلا به بیماری های مقاربتی می ترسند اما آنها نمیدانند که HPV تناسلی بی ضرر است. این ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. برخی از گونه های HPV پرخطر هستند و می توانند منجر به سرطان هایی مانند سرطان دهانه رحم شوند. در این مطلب می خواهیم از پزشکان آزمایشگاه ژنتیک زینلی بیشتر در این زمینه کمک بگیریم. آزمایشگاه ژنتیک زینلی بهترین آزمایشگاه ژنتیک در تهران می باشد.

علائم ویروس اچ پی وی

این ویروس معمولاً علائمی ایجاد نمی کند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، شایع ترین علامت ویروس زگیل در ناحیه تناسلی شما است. زگیل تناسلی دانه های زبر و چیزی شبیه به گل کلم می باشند که روی پوست منتشر می شوند. ممکن است هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها پس از آلوده شدن شما به HPV ظاهر شوند. 

تیپ های مختلف ویروس HPV در زمینه ارتباط با سرطان دهانه رحم به دو گروه پر خطر و کم خطر طبقه بندی می شود. گروه کم خطر HPV۶ و HPV۱۱ و گروه پر خطر انواع HPV ۱۶ و ۱۸ و ۳۱ و ۳۳ و ۴۵ با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند. نوع ۱۶ و ۱۸ با هم حدود هفتاد درصد سرطان های دهانه رحم را شامل می شوند. در صورت بروز علائم زگیل تناسلی و یا بروز نوع پر خطر جنسی، توصیه به درمان سریع و پیگیری های لازم می شود.

انواع بیماری هایی که ویروس اچ پی وی ایجاد می کند

  • سرطان مقعد
  • در مردان سرطان آلت تناسلی
  • سرطان واژن
  • سرطان دهانه رحم
  • عفونت

راه انتقال ویروس اچ پی وی

شاید یکی از مهم ترین سوالات در خصوص ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV را بتوان روش های انتقال این ویروس دانست. راه‌های اصلی انتقال HPV عبارتند از:

✅ روابط جنسی: انتقال HPV بیشتر از طریق تماس جنسی اتفاق می‌افتد. روابط جنسی محلی (مانند رابطه جنسی تناسلی) و یا محلی (مانند تماس جلدی) می‌توانند باعث انتقال ویروس شوند.

✅ تماس مستقیم با پوست مبتلا: انتقال HPV می‌تواند از طریق تماس مستقیم با پوست مبتلا به ویروس صورت گیرد. این شامل تماس با زخم‌ها، زغالی‌ها یا سایر مناطق پوستی است که به ویروس HPV آلوده شده‌اند.

✅ تماس با سطوح مشترک: ویروس HPV ممکن است بر روی سطوح مشترک مانند حمام‌ها یا استخرها باقی بماند. اگر کسی با پوست مبتلا به این سطوح تماس داشته باشد، انتقال ویروس ممکن است رخ دهد.

✅ انتقال از مادر به نوزاد: در برخی موارد، انتقال HPV از مادر به نوزاد در زمان زایمان امکان‌پذیر است، اما این حالت نادر است.

✅ مخاط: HPV می‌تواند از طریق مخاط انتقال یابد. ویروس پاپیلومای انسانی اغلب از طریق تماس مستقیم با پوست آلوده به ویروس یا از طریق مخاط مانند مخاط دهانی، داخلی و گلو انتقال پیدا می‌کند.

چه کسانی بیشتر در خطر ابتلا به ویروسHPV قرار دارند؟

HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) یک ویروس بسیار شایع است که احتمال ابتلا به آن برای هر فرد با فعالیت جنسی، وجود دارد. به طور کلی، افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا به HPV هستند:

  1. افراد فعال جنسی: هر کسی که از طریق تماس جنسی، شامل رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی، فعال است، ممکن است به HPV مبتلا شود. این ویروس بسیار مسری است و حتی با یک بار تماس جنسی با فرد آلوده نیز می‌تواند منتقل شود.
  2. افرادی که از کاندوم استفاده نمی‌ کنند: اگرچه استفاده از کاندوم می‌تواند خطر انتقال HPV را کاهش دهد، اما به طور کامل از آن جلوگیری نمی‌کند. مناطقی که توسط کاندوم پوشانده نمی‌شوند، همچنان می‌توانند آلوده شوند.
  3. زنان و مردان در هر سنی: HPV می‌تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، اما عفونت‌ها بیشتر در بین جوانان (معمولاً در سنین نوجوانی و اوایل دهه ۲۰ زندگی) شایع هستند.
  4. افرادی با سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مثل افرادی که مبتلا به HIV هستند یا داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا و عوارض HPV هستند.
  5. زنان با آزمایش پاپ‌ اسمیر غیرطبیعی: زنانی که نتایج آزمایش پاپ‌ اسمیر غیرطبیعی دارند، ممکن است به انواع پرخطر HPV مبتلا باشند که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود.

تشخیص و پیشگیری از ویروس اچ پی وی چگونه است؟

امروزه با انجام پاپ اسمیر بررسی تیپ های مختلف ویروس HPV امکان پذیر است. با استفاده از راه های پیشگیری از زگیل تناسلی می توان به پایبندی به اصول اخلاقی در خانواده، عدم ارتباط جنسی ناسالم و پرخطر، پرهیز از اپیلاسیون و لیزر در امکان غیر بهداشتی اشاره کرد. در صورت ابتلا از دستکاری و کندن زگیل ها به شدت خودداری کنید و در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید.

کلام پایانی؛ ویروس HPV را جدی بگیرید!

در این مطلب هر آنچه می توانست به شناخت هر چه بیشتر این مشکل کمک کند را بیان کردیم. علائم این ویروس و شکل و شمایل آن را بیان کردیم. علاوه بر این در مورد نحوه تشخیص و پیشگیری از آن را نیز بیان نمودیم. در صورت مشاهده هر گونه علامت فوراً به متخصص مراجعه کنید و یا به آزمایشگاه ژنتیک دکتر زینلی مراجعه فرمایید.

سوالات متداول ویروس HPV

اشتراک گذاری مطلب:

فاو آیکن

آزمایشگاه ژنتیک دكتر زینلی

بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی کشور دارای گواهینامه ایزو ۱۵۱۸۹
مجتمع کوثر ، مرکزی تشخیصی و تحقیقاتی در بخش خصوصی کشور می باشد. این مجتمع شامل آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر زینلی، مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر (با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و شرکت زیست فناوری کوثر می باشد که کارشناسان جوان و نخبه در آن مشغول به کار هستند. این مرکز دانش بنیان زیر نظر دکتر سیروس زینلی اداره می شود.

3 Responses
  1. بسیار عالی و مفید بود. واقعا باید موضوع درمان اچ پی وی و زگیل تناسلی جدی گرفته بشه مخصوصا در خانم ها.

  2. سپاسگزارم از توضیحات کاملتون ، میخواستم بدونم اگه واکسن داره، درچه سنی باید تزریق شود و آیا در دسترس هست؟

    1. سلام وقت بخیر؛
      واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به طور کلی برای پیشگیری از عفونت‌های مرتبط با این ویروس توصیه می‌شود. بهترین زمان برای تزریق واکسن HPV در سنین نوجوانی و قبل از شروع فعالیت جنسی است. معمولاً توصیه می‌شود که واکسن در سنین ۹ تا ۱۴ سالگی تزریق شود. این واکسن در دسترس هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =